Vissza az iskolába- Hogyan Segítsünk?

Mondd el és elfelejtem;

mutasd meg és megjegyzem;

engedd, hogy csináljam és megértem.

Konfuciusz

 

 

Ahogy a nyár végéhez érünk, megkezdődik a felkészülés az új tanévre. Az iskolaév kezdete új napi rendet, új rutint hoz magával. Ahogy gyermekünk nő és évről évre új dolgokat tanul, több tantárgya lesz, úgy igényelhet nagyobb előkészítést a kezdődő iskolaév. Egy SPD-s gyermeknek a hirtelen változások, az ismert, de mégis a nyári szünet alatt nélkülözött ingerek, sok nehézséget okozhatnak.

Készüljünk fel időben és készítsük fel a gyermekünket - amennyire lehet - erre a változásra. Néhány tipp, amely segíthet, hogy könnyebben menjen az átállás:

 

  1. Az „új-régi’ napi rutin

Kezdjünk el időben visszaállni az iskolaév alatt használatos napi rutinra. Ha szükséges, vagy már használunk, készítsünk egy heti rend táblát képekkel, hogy a gyermekünk tudja, mikor hova megy és mikor milyen elfoglaltsága van.  Az iskolakezdés előtt időben kezdjük el visszaállítani az esti lefekvés időpontját, hogy ne érje váratlanul gyermekünket, hogy korábban kell lefeküdnie.

 

  1. Ha az iskola közelében lakunk, sétáljunk el az intézmény előtt. Beszélgessünk az előző tanévről, hogy mi volt jó, mi az, ami nem volt jó, mitől tart a gyermekünk, stb. A szorongást, amelynek megjelenése természetes egy bizonyos szintig, próbáljuk meg a helyén kezelni. Ha fél egy-egy tanártól vagy órától, nyugtassuk meg, készüljünk fel a már ismert nehézségek megoldására. Próbáljuk meg a köztes megoldást választani. Ne is erősítsük, de ne is mismásoljuk el a szorongását.

 

  1. Amennyiben gyermekünk olyan osztályt kezd, amelynél már nem csak ugyanabban a teremben vannak az órái, beszélgessünk erről is. Ha lehetőség van rá még a tanévkezdés előtt, menjünk be együtt az iskolába. Sétáljunk végig az épületen, beszéljük át, hogy hogyan is zajlik a „vándorlás” a termek között. Ha már van órarend, beszéljük át, hogy melyik nap lesz az, amikor sokat kell a termek között ingázni. Fontos, hogy tudja, mikor hova kell mennie. Érdemes egy pici heti táblát készíteni, amit magával tud vinni, így tudja, hogy mikor hova kell mennie. Egy SPD-s (de más társdiagnozisnál is) gyermeknek nagyon fontos, hogy legyen olyan segédeszköz, amire elég, ha csak ránéz és tudja, hogy hova kell mennie, mert a rengeteg inger miatt, elkeveredhet, amely frusztráltsághoz vezethet.

 

  1. Ha van gyermekünknek olyan barátja, aki osztálytársa is egyben, az iskolakezdés előtt próbáljunk meg összehozni egy játszódélutánt, vagy játszóterezést, közös programot. Így a gyermekünk úgy érezheti, hogy „nem idegenek” közé megy vissza. A közelmúltból lesz egy közös élményük, amelyről lehet beszélni.

Írjuk össze együtt gyermekünkkel, hogy mit csináltunk a nyáron. Csináljunk képmontázsokat és beszéljük át, hogy a nyár után kezdődik az iskola, és ha vége a tanévnek, megint jön a nyár, amikor klassz dolgokat csinálhatunk.

 

  1. Menjünk el együtt vásárolni. Hagyjuk, hogy gyermekünk válassza ki az iskolához a ruhákat (természetesen keretek közt, ill. figyeljünk arra, hogy „szenzoros barát” ruha legyen). Válasszuk ki együtt a füzeteket, táskát, tollakat, ceruzákat. Legyen a készülődés közös, jó élmény! Próbáljuk meg a vásárlást olyan időpontra időzíteni, amikor nincsen tömeg.

 

  1. Beszéljünk gyermekünk tanárával. Meséljük el milyen volt a nyár: hogyan viselte a gyermek, hogy nem volt fejlesztés, milyen problémák voltak, stb.

 

  1. Ha új tanára van gyermekünknek, kérjük meg a gyermekünk fejlesztő terapeutáit, hogy írjanak gyermekünkről néhány soros összefoglalót. Mik a nehézségek, hogyan lehet ezen átsegíteni a gyermeket. Nyújtsunk elégséges információt, jelezzük, hogy nyitottak és együttműködőek vagyunk, de ne „öntsük” a nyakába egyszerre az összes információt.

 

  1. Beszéljünk azokkal a tanárokkal is, akik olyan tantárgyat tanítanak, amelyek nehézséget, frusztrációt okoznak. Legyünk kompromisszumkészek. Mondjuk el, hogy mit tudunk megtenni (korrepetálás, együtttanulás, stb.) és kérjük a tanár segítségét annak megoldásában, hogy ne csak negatív élménye legyen az adott tantárggyal kapcsolatban.

 

  1. Pakoljunk össze egy „szenzoros csomagot” (fültokot, rágcsát, törlőkendőt, stb.), minden olyat, ami segíthet gyermekünknek, amikor sok az inger. Mindenképpen kérjünk az igazgatótól, tanároktól engedélyt például a fültok használatára, nehogy olyan szituáció álljon elő, amely gyermekünkre negatív hatással van.

 

Az új tanév - a nehézségek mellett - rengeteg boldog pillanatot is hoz magával. Gyermekünk újabb és újabb dolgokat tanul majd meg, új barátságokat köt, fejlődik és egyre több információja lesz a világról. Bármennyi nehézséget tapasztalunk is, lássuk meg a pozitívumokat, ünnepeljük meg a sikereket, az apró győzelmeket!

 

 

Ahonnan az ötletek származnak:

https://www.care.com/a/8-back-to-school-tips-for-special-needs-students-1307040307

http://www.cbs46.com/story/23306857/back-to-school-tips-may-help-ease-sensory-overload-in-kids