Szenzoros gyermek és a számítógép

 

 

A technika világában élünk, ebbe születnek bele gyermekeink. Már nagyon korán találkoznak a számítógéppel, az okostelefonokkal, tabletekkel és mindenféle technikai csodával. A világ változik, és ezt megállítani nem tudjuk, csak keretek közé szorítani.

Sokat vitatott téma ez, sok kutatást végeznek, hogyan is hat a fejlődő idegrendszerre ez a sok újfajta inger. Ennek ellenére külföldön bevett módszerként használják terápiás központokban kiegészítő eszközként a különböző videojátékokat.

Fontos: nem jó, ha a gyermek órákat játszik. Szabjuk meg a határokat, a feltételeket már az elején.

 

 

 

 

  • Mielőtt bármilyen konzolt vásárolunk, tájékozódjunk a funkciókról, és gondoljuk át, mi az, ami miatt megvesszük. Családként használjuk-e, vagy csak a gyermekünk/gyermekeink játszanak majd vele. Hordozható legyen, tudjanak vele az autóban is játszani, vagy csak otthon szeretnénk használni.

  • A döntésbe vonjuk bele a gyermekünket is. Beszéljük át a kereteket, mi az, ami belefér, milyen és hány játékot veszünk hozzá, stb. Ez fontos, hogy ne érje csalódás.

  • Lehet meglepetés, de a gyermekünkkel együtt is megvehetjük. Rakjuk együtt össze, próbáljuk ki együtt.

  • Vannak gyerekek, akiknek gondja van a mozgással. Nem tud úgy focizni, kosarazni, futni, mint a többi gyermek. Ügyetlennek, esetlennek tűnnek/tűnhetnek. Ez szorongást, szégyenérzetet válthat ki. A gyermek megpróbálja kerülni ezeket a helyzeteket, ami sajnos nem minden esetben lehetséges.

  • Mindannyian emlékszünk szülőként, hogy a gyerektársaságban sokszor farkas törvények uralkodnak. Ha valaki nem olyan ügyes, mint a többiek, mert az idegrendszere nem úgy kivitelezi a mozgást, nem úgy dolgozza fel az ingereket, mint a normál fejlődésmenetű gyermekeknek, az ki van téve piszkálódásnak.

  • A piszkálódás, a csúfolódás az ilyen gyermekeknél szorongást okoz (mint mindenkinél), és emiatt szociálisan bezárkózhatnak, magányos farkassá válhatnak.

  • Minden gyermek ügyes valamiben. Meg kell találni, hogy mi az.

    • Lehet, hogy briliáns logikai képességekkel rendelkezik, és nagyon ügyesen játszik logikai számítógépes játékokat.

    • Lehet, hogy szeret videót vágni, zenét komponálni

    • stb.

  • A játékkonzolok, számítógépes játékok pozitívumai lehetnek:

    • Nem marad le a kortársaitól. Lehet, hogy nem tud jól focizni, de ismeri a legújabb akció- vagy sport játékot. Ez rögtön lehetőséget ad a beszélgetésre, szociálisan nem zárkózik be a gyermekünk, és még barátokat is találhat, akik ugyanúgy szeretnek ezekkel a játékokkal játszani.

      • Át lehet őket hívni játszani, vagy a mi gyermekünk is átmehet.

      • Ez egy olyan terület, amiben erős lehet.

Fontos:

  • Már az elején tisztázzuk, hogy mikor és mennyit lehet játszani... és ezt tartsuk is be.        

    • Egyezzünk meg az időpontban, hogy hétközben vagy csak hétvégén játszhat vele.

    • Ha úgy érezzük, túltelítődött, akkor abba kell hagyni.

    • Csak a korának megfelelő játékot játsszon.

    • Amennyiben megoldható, legyünk jelen, amikor játszik.

  • Lehet jutalmazásként is használni.

    • Pl. ha megírja a leckéjét, játszhat egy órát.

  • Lehet motiváció:

    • Könnyebben mozdul ki a gyermek, ha tudja, hogy utána játszhat.

  • Jó családi időtöltés és móka is lehet.

Néhány játékkonzol és játékötlet:

  • Nintendo Wii
    • Sesame Street: Elmo's Musical Monsterpiece
    • Just Dance Kids 2014
    • Wii Party U
    • Wii Fit
    • Wii Sports
    • Stb.

 

  • XBOX Kinect
    • Kinect Dance Central
    • Kinect Training
    • Kinect Sports
    • Stb.
  • Nintendo DS
    • Mario
    • Art Academy
    • Stb.,
  • IPAD
    • Angry birds
    • Bounce On
    • Wheels on the bus
    • Talking Tom
    • SoundTchLite
    • Kids Music
    • Thomas the train
    • Snake
    • Vehicle fun
    • Clumsy Ninja, stb.

Ezek a játékok mind oktató jellegűek. Lehet rajzolni, kirakóst játszani, formákat egyeztetni, stb.

 

 

 

 

 Ahonnan az ötletek származnak:

Kép:google.com 

http://www.friendshipcircle.org/blog/2013/03/19/12-ipad-xbox-and-wii-games-that-help-with-occupational-therapy/